Velen van ons hebben vrees om zichzelf voor een groep te presenteren. Te beginnen met de korte introductie over zichzelf. Of dat nu in een online vergadering is, een eerste kennismaking met nieuwe collega’s of in de bestuurskamer. Hoe doe je dat op een makkelijke manier en stap je over je eigen koudwatervrees heen?
De zelfverzekerde introductie
Het geheim van een zelfverzekerde zelfintroductie, in welke context dan ook, is een eenvoudige 3-step. Daarnaast is minstens zo belangrijk dat je toehoorder jouw introductie ook zal ontvangen. Dat betekent dat je inzoomt op de wijze waarop jouw toehoorder informatie verwerkt. Het toepassen van de zogenoemde stijldiversiteit.
De 3-step
- Hier en nu: begin met een korte introductie van jezelf zoals naam en functie en eventueel korte sociale status (partner, kinderen, hond). Indien daar ruimte voor is kun je meer details noemen zoals een lopend project en specifieke expertise.
- Verleden: Voeg twee of drie punten toe die relevante details geven over je achtergrond en geloofwaardigheid. Denk aan je opleiding, vroegere projecten, werkgevers en prestaties.
- Toekomst: Toon enthousiasme voor wat er in het verschiet ligt. Bijvoorbeeld over het project waarop je net bent ingezet, de kansen die je ziet voor de organisatie. Vraag in een vergadering bent wat het team wil bereiken.
Eis de aandacht van je toehoorder op
Cruciaal voor het succes van je introductie is dat de ander aandacht voor je heeft. Dat spoort aan om met meer zelfvertrouwen te spreken. Niets is zo frustrerend om te praten tegen een groep zonder met hen in contact te zijn. Hoe zorg je ervoor dat je in het korte tijdsbestek van je introductie toch ieders aandacht vast weet te houden.
Grofweg kun je je toehoorders indelen in vier categorieën. De eerste categorie zijn de directe en resultaatgerichte types. Zij willen graag direct weten waar het over gaat. Oftewel geef kort en bondig de meest essentiële informatie bij je introductie. De tweede categorie zijn de wat meer flamboyante gangmakers. Zij haken aan op energieke uitstraling en actie. De derde categorie heeft behoefte aan betrokkenheid, het ‘samen-gevoel’ is belangrijk, ‘we doen dit als team’. En de laatste categorie betrek je met duidelijke en relevante details.
Door gebruikmaking van de juiste interactiestijlen is het mogelijk om tot 70% (!) meer resultaat te behalen uit de wijze waarop je jezelf of een project introduceert. En resultaten halen uit de inzet die je hebt gepleegd levert nou eenmaal meer zelfvertrouwen op.
De interactiestijlen tool is uitermate interessant voor iedereen; voor leidinggevenden om hun medewerkers positief betrokken te krijgen, en houden en voor teamleden om elkaar sneller te begrijpen en prettig samen te kunnen werken.
Wil jij leren hoe je in één oogopslag weet welke stijl je moet inzetten om meer resultaat uit al je gesprekken te halen kijk dan op: De Leider in Jou!
Dit is de tweede blog in de serie: Beïnvloeden met impact
met dank aan A. Wojnicki voor de 3-step
Meer leren over effectiviteit en persoonlijk leiderschap? Kijk op: De Leider in Jou!