Een goede verstandhouding met anderen willen we allemaal, maar is ook een van de grootste uitdagingen. We weten dat we met sommige mensen beter kunnen opschieten dan met anderen. Met de één heb je snel een band opbouwt, terwijl de ander direct in je allergie zit. Je vrienden kun je kiezen, maar collega’s, buren, familieleden of alle anderen die je dagelijks ontmoet niet. Om met iedereen goed overweg te kunnen is kennis over je juiste communicatievorm noodzakelijk.

Communicatie en gedrag

We communiceren voortdurend, maar we zijn ons er niet altijd bewust van hoe we overkomen op die ander of welke invloed ons gedrag heeft. Daarnaast pikken we ook niet alle signalen van de ander op. Het gaat dan om de signalen  die ten grondslag liggen aan zijn gedrag. En daarom reageren we niet altijd op de juiste manier.

Als je beter weet hoe je overkomt op anderen en als je de signalen van de ander beter leren oppikken boek je direct winst.  Je kunt makkelijker en met meer plezier je relaties met anderen vorm geven.

Voordelen van interactiestijlen

Dat biedt twee grote voordelen. Allereerst heb je invloed op de wijze waarop je bij de ander overkomt. Ten tweede kun je je  gedrag aanpassen op de signalen die je van de ander ontvangt. Daardoor kun je constructief reageren in het moment zelf.

Met andere woorden, jij kunt je emotioneel intelligenter gedragen met meer zelfinzicht en een beter beeld van de ander.

We see what is behind our eyes.
Chinees gezegde

Vier interactiestijlen

Er zijn vier hoofd stijlen die we gebruiken wanneer we met anderen in contact zijn. Kennis van deze vier stijlen geven je inzicht in jezelf én anderen. Ze helpen je om conflicten te herkennen en voor te zijn. Daarnaast snap je meteen hoe je potentiële energievreters kunt herkennen. Het kennen en begrijpen van de verschillende stijlen zijn een routekaart voor grotere flexibiliteit in je omgang met anderen.

De eerste categorie zijn de mensen die aandringen tot actie met resultaten. Zij bewegen en spreken over het algemeen veel en snel en worden gezien als rechtdoorzee en vastberaden. De tweede categorie zijn de mensen die richting geven tot actie.  Zij bewegen bewegen en spreken over het algemeen op een weloverwogen manier. En worden gezien als serieus en gefocussed. De derde categorie zijn de mensen die aanzetten tot betrokkenheid. Zij bewegen en spreken over het algemeen enthousiast en  worden gezien als expressief en innemend. En de laatste categorie zijn de mensen die streven naar het beste resultaat voor alle betrokkenen. Zij bewegen en spreken over het algemeen op een geduldige manier. Ze zijn meestal bescheiden en makkelijk benaderbaar.

81% van de managers getraind in stijl diversiteit zegt meer effectief te zijn als manager en als coach.
Bron: Social Style Diversity

Deze tool is uitermate interessant voor iedereen; leidinggevenden om hun medewerkers positief betrokken te krijgen en houden of teamleden om elkaar sneller te begrijpen en prettig samen te kunnen werken. Resultaten zijn significante verbetering van output in minder tijd en met meer plezier.

Wil jij leren hoe je in één oogopslag weet welke stijl je moet inzetten om meer resultaat uit al je gesprekken te halen kijk dan op: De Leider in Jou!