Als je een nieuw idee introduceert, begin dan met de vraag ‘hoe ruimdenkend ben je?’ Dit zal mensen op een natuurlijke manier verleiden om juist datgene te doen wat jij graag zou willen: dat ze jouw idee steunen. Iedereen wil tenslotte ruimdenkend zijn.

 

Hoe ruimdenkend ben jij?

Bijna iedereen vindt dat hij/zij aan dit criterium voldoet, en dat is vrij eenvoudig te begrijpen wanneer het alternatief is om als gesloten te worden gezien. Op het moment dat je vraag over ruimdenkend zijn of niet wordt gesteld, volgt direct de interpretatie bij de luisteraar: ‘ik wil niet als gesloten worden gezien’. Dat betekent dat je luisteraar gegarandeerd een keuze gaat maken, in dit geval kiest de overgrote meerderheid voor ruimdenkend.

De perceptie van keuze maakt dat je anderen vrijwel zeker in de richting van jouw idee stuurt. Als je weet dat mensen zichzelf graag als ruimdenkend zien, kun je jezelf in je gesprekken vrij eenvoudig een voordeel geven. Wanneer je een gloednieuw idee voorstelt aan een vreemde, vriend, prospect of teamlid, gebruik dan de woorden ‘hoe ruimdenkend ben jij?’. Dit helpt om mensen naar het idee te laten luisteren waar je hun steun bij zoekt. Grote kans dat je in plaats van de gebruikelijke 50-50% kans op bijval voor jouw idee, ineens 90% bijval krijgt. Tenslotte wil iedereen ruimdenkend zijn.

Until the mind is open, the heart stays closed. The open mind is the key to the open heart.
– Byron Katie

Een paar voorbeeldvragen die je in de praktijk kan toepassen:

  • Ben je ruimdenkend genoeg om dit als alternatief te proberen?
  • Zou je er voor open staan om dit een kans te geven?
  • Zou je er voor open staan om te zien of wij kunnen samenwerken?

Elk van deze opties maakt het voor de ander erg moeilijk om jouw idee af te wijzen. Je hebt in elk geval grote kans dat ze zich ‘moreel bezwaard’ voelen om nee te zeggen. Het lijkt alsof je ze een keuze geeft, wat je in feite ook doet. Maar ondertussen geeft de formulering van je vraag je grote zekerheid dat de ander jouw idee bereid is in overweging te nemen. De bereidheid van de ander om naar je te luisteren en het gesprek met je aan te gaan, is de basis van samenwerking.

De eerste stap is gezet. Hoe je verder gebruik kunt maken van effectieve communicatie kun je leren in ons programma ‘De Leider in Jou!’ waarin alle facetten van communiceren met impact aan de orde komen. Hoe ruimdenkend ben jij om te leren meer effectief te zijn?

Dit is de eerste blog in de serie: Beïnvloeden met impact

met dank aan P. Jones

Meer leren over effectiviteit en persoonlijk leiderschap? Kijk op: De Leider in Jou!